En zenbuddhistisk øvelse i intimitet

EZ af den spanske nycirkusartist og forsker Elena Ranzu spillede på nycirkusbiennalen C!CAF, Copenhagen Circus Arts Festival, i marts måned. EZ er et work in progress-værk, der på bevægende vis stiller skarpt på udfordrende dualistiske relationer som passiv/aktiv, dominans/underkastelse, maskulin/feminin, smerte/lyst, performer/publikum. Her manifesteres samtykkeforhandlinger og omsorg kollektivt.


Indtryk fra Elena Ranzus workshop ”Who cares for whom”.

af Carmen Csilla Medina (kulturskribent)

foto: Stine Degerbøl

“Jeg føler mig mest tryg i luften. Jo højere, jo tryggere. Væk fra mennesker. Så er jeg i fuld kontrol.”

Sådan lyder indrømmelsen fra højtalerne tidligt i Elena Ranzus EZ, der er et work in progres-værk. Men EZ handler ikke om kontrol eller mestring – ikke i sin klassiske betydning i hvert fald. Tværtimod.

Elena sætter sig i situationer, hvor enten objekter eller publikum afgør, hvad der skal ske med kunstneren Elena Ranzu på scenen. Hvem styrer hvem? Hvem sørger for hvem?

Det er Elena, der tager initiativ, men det er en konstant forhandling: Elena giver os kablet, men det er os (publikum), der – i tavs indforståelse – hæver kunstnerens liggende krop ud af scenen til sidst.

Jeg refererer til publikum som en helhed, selvom jeg personligt ikke var nær kablet. Alligevel var alt, hvad der foregik et fælles ansvar. Selv når det teknisk set kun var én af os, der meldte sig til at være modvægt til Elena i et fælles pulley-system. Hermed var det publikum, der forvoldte kunstneren smerter, men det var samtykkende smerter. Selv dét var en fælles beslutning.

foto: Stine Degerbøl

“Det er et privilegium at kunne vælge at have smerter.”

Den frivillige mand var tungere, men Elena bestemte vægtfordelingen. Han havde kontrol over, hvor kunstnerens krop skulle hen – men den ultimative magt lå hos Elena.

Kan vi stadigvæk tale om “leder” og “følger”? Giver det stadigvæk mening at adskille koncepter som “dig” og “mig”? “Subjekter” og “objekter”?

Elenas tale er erstattet med en robot (text-to-speech AI): “Jeg vil gerne vise, at omsorg også kan have et koldt, alvorligt udtryk.”

Elena rører ved forskellige objekter med yderst omsorg. Hvert reb, spand, hårtørrer, kabel får ekstra opmærksomhed i værket: disse props, som normalt bliver skjult backstage, bliver en vigtig del af fortællingen. Deres lyd, tekstur og funktion gennemsyrer værkets simple poesi.

Elena Ranzu (til højre)
foto: Stine Degerbøl

FAKTA

EZ af Elena Ranzu
Kontemporær fakir i frit fald mellem det lyseste lys – og det dybeste mørke!

Elena Ranzu er en kontemporær artist og tænker. Og i dette lysende smukke værk håndteres livets skarpe kanter og uomgængelige smerteprocesser med kærlighed og radikalitet.

I EZ fusioneres Shibari (traditionel japansk bondageteknik) med hårhængningsteknik – en ny hybrid er født!

Elena Zanzu, nycirkusartist og forsker, hvis kunstneriske praksis og teoretiske interesser udfolder sig omkring temaer som køn og somatisk/psykisk sårbarhed. Elena er uddannet på National Circus School of Montreal, har en master i filosofi fra University of Bologna og en afgang i cirkusdramaturgi fra CNAC (National Center for Circus Arts i Frankrig).

Om EZ:
Skabt af: Elena Zanzu
Performer: Elena Zanzu
Dramaturgisk akkompagnement: Carla Rovira Pitarch
Lyddesign: Odil Bright, Adele Madau
Lysdesign: Anna Boix Álvarez
Rigging: Saar Rombout

Lille smagsprøve: smagsprøve

Om C!CAF
Info: CCAF

Copenhagen Circus Arts Festival er en biennale, der viser international nycirkuskunst af høj kvalitet. Forestillinger, der griber dig lige der, hvor grænsen mellem cirkus og kunst udviskes. Hvor noget nyt og enestående skabes! En uimodståelig bastard!
C!CAF kalder sig en Circus Arts Festival i erkendelsen af genrens eksplosive kunstneriske udvikling: Gennem de seneste tre-fire årtier har nycirkusgenren udfoldet, formeret og forgrenet sig. Fra en anarkistisk undergrundsbastard til dét væld af forskelligartede hybrider, der i dag tegner feltet.
Danser, koreograf og kunstnerisk leder af Kitt Johnson X-act, Kitt Johnson, er kuratoren bag C!CAF, og udvælger nøje festivalens forestillinger, der også turnerer rundt i landet hos vores danske samarbejdspartnere.
Arbejdet med C!CAF tager afsæt i Johnsons mangeårige erfaring med festivalformatet, samarbejde med AFUK/AMOC, store tilknytning til det danske cirkusmiljø og internationale netværksforbindelser som jurymedlem i CircusNext.
Det er denne solide erfaringscocktail, der gør, at Kitt Johnson X-act ønsker at fungere som brobygger, og vil skabe en synergi, der kan udvikle nycirkus som genre på et nationalt plan.

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites