Kroppen som instrument
Vi ser på kroppe hver dag, i forskellige situationer. Og vi bruger kroppen – mere eller mindre bevidst – til forskellige formål og udtryk: praktisk, som en del af vores daglige gøremål, men samtidig også som en del af vores kommunikation med hinanden. Noget bider vi mærke i – men langt det meste går mere eller mindre ubemærket hen. Andre indtryk hænger fast, måske til senere granskning. Kropssproget er en helt naturlig del af mennesket – og ofte lige så svært at afkode, fortolke og forstå som det verbale sprog. Det gælder også, når kunsten sætter kroppen i scene. Noget forstås umiddelbart, intuitivt – andet kræver lige lidt mere…
Dét kan den blinde danser, tidligere nycirkusartist, Sindri Runudde om nogen fortælle om. En anden nycirkusartist, Samuel Gustavsson tager i sin kommende forestilling udgangspunkt i det nulstillede menneske.
Mød også Rudolf Laban gennem forfatteren Vagn Remmes ord, samt en af de første moderne dansere, Isadora Duncan, gennem Pia Stillings fortælling. Horton teknik får vi serveret af Mikkel Svak fra et ophold i New York hos Alvin Ailey.
Flamencodanseren Selene Muñoz fortæller med fødderne, som tager resten af kroppen med sig ind i en ny form for flamenco – det skal opleves. Og Dansekapellet starter året med 7 STEPS.
Mennesket er altid god for et drama. Hvad er det, der styrer verden? Penge, magt, sex – nævnt i vilkårlig rækkefølge… Trekantsdramaer er dog mere interessante på scenen end ønskeligt i virkeligheden – men kunst næres netop af virkeligheden…
Burlesque er et helt kapitel for sig af virkelighed, fantasi, drømme og en hel masse andet. Dét oplevede to af Terpsichores skribenter på egen krop. LÆS med.
Hele “Dans Forår 2014”
Enkelt artikler
Jeg er danser, jeg er menneske
Tag med tidligere balletmester Frank Andersen
Seks europæiske lande går sammen om udvikling af urban dance