Broadway-hittet Pretty Woman – the Musical med musik og tekster af Bryan Adams og Jim Vallance havde Danmarkspremiere i Tivolis Koncertsal 14. september 2022 og spiller i Viborg fra 2. til 6. november 2022.
I musicalen, der er baseret på filmen fra 1990 af samme navn (Lawton og Mashall) kan man blandt andre opleve den – faktisk ikke så hårdkogte – gadeprostituerede Vivian, forretningsmanden Edward, hans slibrige advokat Philip Stuckey, Vivians selvsikre veninde Kit og den empatiske hoteldirektør Mr. Thompson.
af Iben Maria Hammer (danseskribent)
Selv var jeg ikke inde at se musicalen med mit firma, havde ikke købt en pakke med tilhørende bobler og goodiebag, sad ikke i logen og fik ikke et Pretty Woman VIP laminat med hjem, men jeg fik reminiscenserne af blomsterfestivalen i Haven, en god øl og en hyggelig snak med min ven. Her har jeg besvaret nogle af de spørgsmål, vi stillede os selv.
10 spørgsmål til oplevelsen af musicalen
1. Levede musicalen oplevelsen op til dine forventninger?
Musicalen levede i høj grad op til mine forventninger, men det skyldes måske også, at de i udgangspunktet ikke var så høje, da genren egentlig ikke er én, jeg har dyrket så meget.
Jeg synes ofte, at historien er overtydelig, og at musikken og dansen ikke er eksperimenterende
eller interessant nok.
2. Var musicalen meget anderledes end filmen?
Jeg så filmen for mange år siden og husker både Julia Roberts og Richard Geres charme, og de både romantiske og komiske optrin. Handlingen i musicalen er efter min hukommelse meget tro mod filmmanuskriptet, og heldigvis er der en ironisk distance, som gør, at den lidt banale eller klichéagtige historie er nemmere at godtage.
3. Hvad synes du om hende, der spiller hovedrollen?
Jeg synes, at Nina Maria Schjødt Lybæk Hansen er fantastisk fin. Hun er meget bedårende, spiller godt, har komisk talent og synger upåklageligt. Hun er virkelig et fund til rollen.
4. Hvordan var scenografien?
Scenografien var nok noget af det bedste. Jeg er altid barnligt fascineret af drejescener,
og det var fint, at scenen på den måde kunne skifte mellem hotellobby og hotelværelse,
og at man kunne forestille sig karaktererne køre op og ned i elevator ved at lade billederne i baggrunden køre op eller ned.
5. Hvordan var dansernes præstation?
Når man er vant til at se moderne dans, kan det være lidt svært at forholde sig den stil, der præger musicalgenren, og som minder om den måde, Madonnas dansere optræder på. Men danserne var dejligt forskellige, superpræcise, og det var morsomt, at de skulle optræde i så mange outfits og spille så mange roller.
Det, jeg godt kunne undvære, er den typiske musical pose, som både Troels Lyby og Tomas Ambt Kofod indtager ind imellem. Det er den teatralske ”pose”, hvor følelserne udtrykkes gennem en bredstående stilling, og hvor armene kastes ud til siden, samtidig med at sangeren holder en tone i lang tid.
6. Hvad var det sjoveste ved forestillingen?
Det sjoveste er nok de mange outfits. Forestillingen er et kæmpe udstyrsstykke, hvor danserne snart udgør et velhavende polo-publikum, snart trækker på Hollywood Boulevard, betjener kunder
i High End butikker på Rodeo Drive eller er i badetøj blandt flamingoer. Hvis man er til falde på halen-komik, så er den ene hotelpiccolo med alle de morsomme stunts også en stor gevinst.
7. Hvad synes du om rammerne for forestillingen?
Tivolis koncertsal fungerer meget fint som en ramme om forestillingen.
I forvejen er der jo et kæmpe Hollywood-skilt i neon og masser af fest og farver i forestillingen,
som havens lys og lamper fint komplementerer.
8. Hvordan fungerede det med operasekvensen?
Eftersom jeg mere er til opera end musicals, så synes jeg jo, at sekvensen fra Verdis La Traviata var den ægte vare, og at det var meget befriende, hvorimod nogle blandt publikum nærmest udvandrede.
9. Var forestillingen romantisk, synes du?
Den ironiske distance gør jo, at det aldrig bliver superromantisk, men mere sødt og charmerende.
Sex-scenerne er elegante og ikke pinlige eller alt for tåkrummende, som jeg godt kunne have frygtet, og på den måde er musicalen måske også tænkt som en folkelig familieforestilling – måske lidt forklaringskrævende langt fra virkeligheden, ”Buy Nothing Day” og med et forældet syn på kønsroller.
10. Synes du da ikke, at musicalen er tidssvarende?
Umiddelbart er det et stort rungende nej, fordi det hele i et Me Too-perspektiv er lidt outdatet eller ikke særlig politisk korrekt med de ret så stereotype kønsroller. Men samtidig må jeg jo erkende, at
vi ikke er kommet meget videre, og at sugar dating sikkert er mere omfattende, end jeg går og tror.
Og hvis man køber præmissen om, at det er et romantisk eventyr à la Askepot eller Tornerose med fokus på, at ens drømme nok skal gå i opfyldelse, så kan man jo lægge sin hjerne langt væk, give slip og bekæmpe sin fight or flight trang.
FAKTA
SPILLEPERIODE:
Viborg: 2. – 6. november 2022: Tinghallen. Billetbestilling: www.tinghallen.dk
Aalborg: 9. – 13. november 2022: Aalborg Kongres & Kultur Center. Billetbestilling: www.akkc.dk eller på tlf. 99 35 55 66
Odense: 17.-20. november 2022: Odeon. Billetbestilling: www.odeonodense.dk
Vejle: 23. – 27. november 2022: Vejle Musikteater. Billetbestilling: www.vejlemusikteater.dk
Esbjerg: 30. november – 4. december 2022: Musikhuset Esbjerg. Billetbestilling: www.mhe.dk
Holstebro: 7. – 11. december 2022. Musikteatret Holstebro. Billetbestilling: www.billetten.dk & www.musikteatret.dk eller på tlf. 96 11 79 79
Herning: 14. – 18. december 2022. MCH Herning Kongrescenter. Billetbestilling: www.mch.dk
Aarhus: 4. – 15. januar 2023. Musikhuset Aarhus. Billetbestilling: www.musikhusetaarhus.dk