Filmversion med Pontus Lidberg og Sarawanee Tananit
af Iben Maria Hammer (kulturskribent)
Dansefilm og Screen Dance er en hel genre for sig, som man kan fordybe sig i på universiteter og opleve på festivaler verden over. Uanset om teknikken klappede den 23. april i år, og man kunne live streame SIRENE med Dansk Danseteaters dansere, eller om man måtte ty til den båndede filmversion, så er der stadig et kamera, der formidler oplevelsen.
Men det behøver ikke at formindske danseoplevelsen, at man måske ikke får dansernes sved i øjet, hører dem puste og stønne, eller ser dem komme skræmmende nær scenekanten, selvom det ellers er ret fantastisk.
Dansk Danseteaters filmversion af SIRENE er en fin oplevelse, hvor kameraets nærbilleder af dansernes ansigter og kroppe og kameraets beskæring og komposition bidrager yderligere til forestillingens og koreografiens æstetik.
Bølgegudine og trolddomskvinde
Sarawanee Tanatanit er stærk, smuk og dragende som danser, og at se hende optræde med Pontus Lidberg på scenen er lidt af et treat. Inspireret, som forestillingen er, af de græske mytologiske væsener, der med sang lokker sømænd til at kaste sig i havet, kunne Sarawanee være både bølgegudinde og den trolddomskvinde, der med sin trolddomsdrik forvandler Odysseus besætning til svin.
Musikken af Franz Shubert, som Pontus Lidberg holder meget af, inviterer til dansetrin, og Stefan Levins moderne, mere dystre og dramatiske musik fungerer fint med Jason Carpenters projektioner i form sorte streger og kultegninger, der bliver en slags fast forward af rejsen og fortællingen.
Rullende bølger og vind i sejlene
Sømændene agerer rullende bølger, der er dans på dækket og vind i sejlene. Men der er også storm og uvejr, ensomhed og en længsel efter kærlighed, som vises gennem lette kys og kærtegn danserne imellem. Vandtemaet, der også illustreres ved hjælp af det store akvarium på scenen, hvor Sarawanee ses i begyndelsen, sanseliggøres af den våde kjole, der klistrer til hendes krop.
Odysseus formår ifølge myten at modstå og overleve Sirenerne ved at give sin besætning voks i ørene og binde sig selv til masten på sit skib. Pontus Lidberg har nok en lignende styrke og selvdisciplin med tanke på hans enorme drive og kreativitet. Forestillingen har allerede fået en masse fin kritik ude i verden, og den kan også få mange søstjerner her.
Fakta:
SIRENE har blandt andet modtaget Villanueva-prisen for bedste udenlandske forestilling i Havanna 2018 og har tidligere turneret til New York, Baku, Rom, Athen, Biarritz, Tyskland og Stockholm.
KUNSTNERISK HOLD
Koreografi: Pontus Lidberg
Dansere (Live stream): Jessica Lyall, Lucas Threefoot, Stefanos Bizas, Lukas Hartvig-Møller, Edward Pearce, Bradley Waller, Julien Guillemard,
Dansere (3. og 4. maj): Sarawanee Tanatanit, Pontus Lidberg, Stefanos Bizas, Lukas Hartvig-Møller, Edward Pearce, Bradley Waller, Julien Guillemard.
Dramaturg: Adrian Guo Silver
Kostumer: Karen Young
Music: Stefan Levin, Franz Schubert
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Projektioner: Jason Carpenter
SIRENE er co-produceret af Dansk Danseteater, Festival Oriente-Occidente og the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center, som har bidraget med betydelig støtte gennem Stavros Niarchos Foundation.