For DANS/Terpsichore er meddelelsen om Ole Nørlyngs bortgang et tab af de store. Med sæde i tidsskriftets ‘Tænketank’ har Ole været en mangeårig støtte og inspirator til tidsskriftets udformning, indhold og fortsatte udvikling til gavn for såvel læsere som internt til redaktør og redaktion. Ole har desuden gang på gang været leverandør af indsigtsfulde og spændende artikler om ballethistoriske emner til tidsskriftets mange numre. Men ikke kun DANS/Terpsichore har nydt godt af Oles brede vifte af viden om tradition, udvikling og andre forhold udi kunstens verden.

af Susanne Trudsø (konservator; kulturskribent)

 

Ole Nørlyng

Ole Nørlyng blev født i 1946, og i 1965 blev han ansat som statist på Det Kongelige Teater, hvorved han allerede i en ganske ung alder lærte teateret at kende indefra. Sidenhen blev Ole Nørlyng cand. mag. i musik og kunsthistorie fra Københavns Universitet og var efterfølgende kandidatstipendiat og underviser ved Københavns Universitet.

I 1980 vendte Ole Nørlyng tilbage til Det Kongelige Teater, idet han da blev deltidsansat som lærer i musik ved Læseskolen på Det Kongelige Teaters Balletskole. Sidenhen blev også fagene kunsthistorie og ballethistorie en del af hans undervisning for balletbørnene; en undervisning målrettet børnenes fremtidige karriere i balletkorpset. Og også de børn, hvis voksenliv ikke blev ved balletten, har takket været Oles kompetente undervisning fået en gave med sig her i livet.

Kulturformidler og forfatter

Ole Nørlyng har altid haft en flittig pen og været levende optaget af kulturformidling på mange niveauer. I 1983 blev han således tilknyttet Berlingske Tidende som anmelder og skribent med kunst og dansehistorie som emner. Siden 2006 har Weekendavisens læsere nydt godt af hans velskrevne artikler om kunst, dans og kultur. Og han rejste gerne langt for at se de bedste udstillinger, hvorfor artiklerne kunne referere udstillinger såvel i Tønder og Lemvig som Wien eller Bonn.

Fra dansens verden har Ole Nørlyng desuden skrevet adskillige bøger; blandt andet “Bournonville – Tradition – Rekonstruktion” (red. sammen Henning Urup, 1989), som blev udgivet i forbindelse med den anden Bournonvillefestival, “Apollons mange masker” (1998), “Dansen er en kunst” (red., 2005) i forbindelse med den tredje Bournonvillefestival og portrætbøgerne “Danseglæde og springkraft, 16 spor til balletten” (2007) og “Silja” (2009) om de to solodansere, henholdsvis Thomas Lund og Silja Schandorff. I de seneste år har Ole derudover skrevet balletbøgerne “Et Folkesagn. Fra Bournonville-idyl til syret troldspejl” (2013) og “Sylfidens komponist Herman Severin Løvenskiold” (2015).

Men ikke nok med, at ballethistorien og musikken blev emner for Ole Nørlyngs bogproduktion, så skrev han også om kulturhistoriske emner, hvilket blandt andet har udmøntet sig i bøgerne “Gudsfrygt, bøn og omvendelse. Billedsproget i københavnske alterpartier fra 1700-tallet (sammen med kunsthistoriker Karin Krüger, 2010) og senest to-bindsværket “Fredensborg – kunst og kunstnerliv”.

Formidling har ikke kun været på skrift. Ole Nørlyng har således været en elsket og mangeårig underviser på Folkeuniversitetet samt holdt et utal af inspirerende og medrivende foredrag i mange sammenhænge; heriblandt også for Forældreforeningen på Det Kongelige Teaters Balletskole, således at ikke kun balletbørnene, men også deres forældre blev klogere på ballethistorie, dansens betydning samt trinsproget og mimen.

Vi er mange, der har nydt Oles behagelige selskab, nydt at høre ham øse af sin enorme viden indenfor kulturhistoriske emner samt læst hans velskrevne bøger og artikler. Vi vil alle savne ham.

Ære være Ole Nørlyngs minde.

 

FAKTA

Ole Nørlyng modtog Ballettens Venners Applauspris 2015

Du kan her se udsendelsen med Ole Nørlyng ved prisoverrækkelsen

 

Bogudgivelser


Ole Nørlyng på Forlaget Falcon