Hvordan forholder vi os til vores omgivelser? Til sted, rum og tid? I forskellige landskaber og kulturer? Performance lecturen “In the Field” handler om vores syn på menneskets rolle i verden – i vores egen kultur og i den tuvinske. In the Field er en kunst performance lecture af performer m.m. Christine Fentz (Secret Hotel) baseret på et kunstnerisk antropologisk feltstudie mellem Danmark og Tuva i Sibirien. Et studie om at være menneske i forhold til sted, rum og tid.

af Anneli Olesen (kulturformidler; kunstner)

Efter at have turneret i mere end 10 lande siden 2008 kunne In the Field nu igen opleves i Danmark under Nordiske Scenekunstdage i Aarhus og på CPH Stage/Det Frie Felts Festival i København i Dansehallerne i juni måned.

Kunstnerisk tilgang til møder mellem mennesker og steder

Performer Christine Fentz serverer te og fortæller om hendes observationer og erfaringer fra de rejser, hun har foretaget igennem mange år til Tuva, Sibirien. Hun visualiserer med sanselige midler de nuancerede kulturforskelle mellem Danmark og Tuva. Reflekterer over forskellige rum, landskaber og begrebet tid og stiller os spørgsmål til disse emner. En kunstnerisk tilgang til et antropologisk studie af to kulturmøder og møder mellem steder og mennesker.

In the Field

Jeg sidder i en gammel stol og spiser en skøn hot dahl, som jeg netop har fået serveret, efter at jeg med lukkede øjne er blevet ført igennem et lydrum fra et sted til et andet. Et lydrum som har bevidstgjort mig om steder, vi befinder os i ofte, men ikke altid er sanseligt opmærksom på. Fra byens larmende urolige puls over til vindens susen i træernes kroner og fuglenes muntre fløjten på landet.

Se trailer

Te, overhead og landskabet under os

In the Field foregår i Mute Comp. Physical Theater’s kreative kontorlokaler. Christine Fentz går rundt i rummet og serverer te af en stor hvid emaljetekande. Der drikkes meget te. Måske er det den tuvanske kultur, der slår igennem her. På betongulvet er der tapet streger i gulvet. Et lærred og en overhead projector står klar. Vi sidder alle rundt omkring i rummet på stole af variabel slags, gamle sofaer og nogle fatboys. Det er hyggeligt og afslappet.

Tegn dit hjem

Vi bliver bedt om at tegne vores hjem. Er du bevidst om dit eget rum? Kender du hver plet i dit loft, hver stemmes krog, hver revne i din væg? Og har du tænkt over, at dit morgenview altid er det samme, du ser, når du vågner? Tænk over det nu. Se når du vågner. Berør rummet med dit øje. Undersøg. Observer. Måske er det derfor, du føler dig hjemme, måske lige der.

Sted

Mens vi tegner, fortæller Christine Fentz om steder. Og viser forskellige fotos af rum hun har boet i; hotelværelser, residencies, barndomshjemmet etc. Steder man er knyttet til i perioder af sit liv. Steder i Danmark og steder i Tuva.

Vi ser fotos af rum fra det view, vi netop har, når vores hoved løftes fra hovedpuden. Det første der rammer vores blik, når vi vågner og ser op i loftet, mod vinduet eller hjørnet i rummet. Christine Fentz’ barndomsgård på landet, rum i lejligheden, hotelrum…

Christine Fentz tegner og fortæller på overheaden om, hvordan man afgrænser steder med hegn, porte, opdeling af marker og land. Byer og lande. Og sammenligner dette med måden man bor på i Tuva. I Tuva bor man i telte, og der er vidderne store og brede. I Tuva har man to Yurter. Den store som er det landskab, man bor i, og så sin egen Yurt.

Vi definerer også vores sted med sanserne; en lugt. Hun finder en lille kvist, tænder ild i den og lader røgen sive ud mellem os. Den ligger og skaber skyggerefleksioner på overheadlærredet, mens vi med næsen finder vores egne minder frem.

Mens vi holder os for ørerne, viser hun overheadbilleder fra Tuva. Landskaber og mennesker. Og de små stentempler som er i landskabet, og som man også navigerer efter.

Vi skal lege en lille ja- og nej-leg. Alle ud på gulvet. Hendes hjælper, Henrik, spænder et tov ud mellem os i gruppen. Den ene side er nej-, den anden ja-siden. Og derefter stiller han forskellige spørgsmål til os, som vi så skal tage stilling til.

Rum

I byen navigerer vi med veje, huse og symboler. Og vi pejler efter retninger og afgrænsninger i byrummet. Nu skal vi bygge en by. Med tape på gulvet har Christine opdelt et landskab. Oppefra ligner det marker. Der er hvide papæsker og kridt, og vi kravler snart alle rundt mellem hinanden og sætter vores huse og skaber med kridt vores egne landskaber. Vores egne horisonter og udsigt. Hvordan vi synes, det skal se ud. Derefter skal vi sætte os et andet sted i rummet.

Tid

I Danmark ser vi ind i fremtiden og har fortiden i ryggen. I Tuva går man baglæns ind i fremtiden. For fremtiden ved vi intet om, men vi kan se fortiden. Tidsbegrebet er også anderledes. Og hvordan er det med tid. Hvor langt er et minut. Gruppen bliver bedt om at tænke et minut og må ikke tælle. Hvad er et minut for os?

Et øjeblik efter rejser Henrik sig op og begynder i megatempo at svinge sine arme som møllevinger. Christine tager tid. Han kæmper. Hun laver mere te. Derefter skal han gå i slowmotion, også på et minuts tid. Hvordan opleves de to tidsbegreber? Den langsomme opfattes som den korteste.

Derefter skal vi slappe af, lukke øjnene og lytte. Og så er vi ved den skønne hotte dahl. Nu er der lys i vores fælles by. Hvert et lille hus har sin egen lille farvede lyd. Og hele byen lyser op der i tusmørket. Vi sidder tavse og spiser, mens man for sig selv kan reflektere over sted, rum og tid.

På overheaden viser hun vores tegninger af vores hjem. Næsten alle har tegnet vinduer.

Krop og foredrag

Christine Fentz formidler sit abstrakte antropologiske stof på en visuel og sanselig måde, så det ikke bliver kedeligt og uforståeligt. Der er nuancer i hendes foredrag som forsvandt, men kun fordi jeg blev betaget at billederne, duften, mønsteret på gulvet, den måde hun lavede te på, den måde hun med sine arme visualiserede måden, vi bevæger os i byen og vores omgivelser på, og fordi hun talte engelsk. Som publikum blev vi deltagende og aktive medspillere og var med vores egen erfaring en del af forestillingen.

Secret Hotel og Christine Fentz

Hendes interesse for verden udenfor Danmark er ikke kommet ud af den blå luft. Med en familie af rejselystne forældre har hun rejst meget i sit liv. Og siden hen er rejseriet blevet til et medlemskab af Kvindelige Eventyreres Klub.

Selv siger hun: Jeg er generelt meget interesseret i folkeslags spirituelle forhold til deres omgivelser og landskab. Mit kunstneriske arbejde kredser om forbindelserne mellem mennesker og deres omgivelser; den større helhed vi er en del af.

Og ja… der jo dét, In the Field handler om. Om jeg blev klogere på Danmark og den tuvianske kultur, ved jeg ikke, men jeg er blevet bevidst om, at man kan se de små nuanceforskelle i det enkle.

 

in_the_field
(stillbillede fra In the Field videoen)

 

FAKTA:

In the Field
– en kunst performance lecture af Christine Fentz/Secret Hotel
Performer Christine Fentz serverer som værtinde for publikum te og tankevækkende spørgsmål for sine gæster. Hun fortæller om den sibiriske republik Tuvas åbne vidder med nomader og shamaner, hvor alt er besjælet, og der er får og geder overalt. Hun fortæller om barndommens danske marker nær Viborg og voksenlivets hyppige skift i lokationer og roller. Der skabes med ord, billeder, lyd, smag og duft et rum for refleksion – et rum for deltagelse og sanser.
Performancen lecturen fandt sted i Dansehallerne den 15./16. juni, som en del af Cph Stage festivalen.

Idé og værtinde: Christine Fentz
Scenograf: Sara Hamming
Påhitsomhed: Tobias Stål
Instruktørkonsulent: Adelaide Bentzon
Konsulenter: Thomas Hejlesen, Cecilia Lagerström

Info: Secret Hotel